این نوع از پوشش های رنگی برای اولین بار در اوایل دهه ی 1950 میلادی در ایالت متحده ی آمریکا پدید آمد که در ابتدا عبارت بودند از ؛ پودر زرین اپوکسی ، پیگمنت و چند ماده ی دیگر که در ترکیب با همدیگر به عنوان رنگ پودری به کار می رفتند. روش استفاده از آن نیز به این شکل بود که ابتدا قطعه ی مورد نظر تا دمای مشخصی داغ می شد سپس در مخزنی از پودر فرو می رفت. مخزنی که پودر های در آن معلق بودند و با وارد شدن قطعه ی داغ به آن پوشش ضخیمی از رنگ بر روی سطوح مختلف آن قطعه ایجاد می شد.
این شیوه برای سال های متوالی مورد استفاده بود تا اینکه موسسه شِل واقع در کشور انگلستان استفاده از این نوع رنگ ها را با روش الکترواستاتیک ترکیب نمود از آن به بعد و از سال 1396 هم زمان با شروع استفاده از این روش در صنایع مختلف، صنعت رنگ پودری الکترواستاتیک شاهد رشد بسیاری بود به گونه ای که در مقایسه با صنایع نوپا بسیار چشم گیر بود.
همانگونه که با گذر زمان تمامی روش ها در صنایع مختلف دچار دگرگونی و تغییر شده اند که موجب بهبود آنها و به وجود آمدن شیوه های جدیدی شده است استفاده و کاربرد رنگ پودری زیر در گذر زمان شیوه های مختلفی به خود دیده است. اما آنچه امروزه متدوال است و در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد شیوه ی واحدی است که به توضیح مفصل آن می پردازیم.
این نوع از رنگ ها به طوری کلی متشکل از ذرات و رزین خشک می باشد که با رنگ مورد نظر مشتری ترکیب می گردد. سپس با استفاده از تپانچه ی پاششی بر روی سطح قطعات مختلف پاشیده می شود. در این مرحله با توجه به اینکه رنگ مورد نظر حاوی بار الکترواستایک می باشند و از طرفی قطعه ی مورد نظر به ارت زمین وصل شده است ذرات رنگ به بدنه ی قطعه ی مورد نظر می چسبند با توجه به اینکه رنگ در این حالت هنوز تثیت نشده است در صورتی که آن را پاک کنید از بدنه ی قطعه ی مورد نظر پاک می گردد.
برای تثبیت رنگ و تکمیل فراید رنگ کاری قطعات در کوره ی پخت رنگ قرار می گیرند. تا تمام ترکیبات موجود در رنگ پودری بر روی قطعه ی مورد نظر تثبیت شده و رنگ مورد نظر را بر روی بدنه ی قطعه ایجاد شود. رنگ ایجاد شده رنگی یکدست و ضخیم است که مقاومتی بالا در برابر مواد شیمیایی داشته و در مقابل خراش و پوسته شدن عکس العمل بالایی از خود نشان می دهد. لازم به توضیح است که کوره های پخت رنگ پودری از نوع کوره های صنعتی مخصوصی می باشند که قطعات رنگ کاری شده را در دمای 200 درجه ی سانتی گراد می پزند.
آنچه که در ظاهر کار رخ می دهند بسیار ساده به نظر می آید اما برای رنگ آمیزی یک قطعه مراحل مختلفی می بایستی سپری شود تا نتیجه ی نهایی حاصل شود. از آن جمله می توان به مراحل زیر اشاره نمود ؛
بعد از این مراحل قطعات وارد کوره ی خشک کن می شوند تا آب و بخار به جای مانده از مراحل قبلی از قطعه ی مورد نظر رفع شده و تمامی قطعات به صورتی تماماٌ خشک آماده ی ورود به مرحله ی رنگ کاری شوند. امروزه برای رنگ کای قطعات از دستگاه های مختلف و هوشمندی استفاده می گردد که این دستگاه ها قدر می باشند ترکیب های مختلف رنگی را در خود ذخیره نمایند و متناسب با نیاز هر محصول آن را ارائه نمایند. با کیفیت ترین و منسب ترین دستگاه پاشش رنگ در حال حاضر دستگاه پاشش وانگر آلمان می باشد که ضمن بر خورداری از سیستم هوشمند قدرتمند دارای کیفیتی بالایی نیز می باشد.
پاشش رنگ هم می تواند به صورت دستی و نیز مکانیکی انجام پذیرد به گونه ای که بعد از پاشش رنگ توسط دستگاه های هوشمند اپراتور نیز جهت تکمیل روند و بررسی قطعه ی رنگ کاری شده می تواند توسط دستگاه دستی آن را رنگ امیزی نماید تا قطعات به صورت کاملاٌ رنگ آمیزی شده وارد کوره ی پخش گردند.
اپراتور در کنار پاشش هوشمند قطعات را کنترل می کند و در صورت نیاز رنگ امیزی آنها را تکمیل می کند. تمام این موارد دست به دست هم می دهند تا خروجی کار دارای کیفیت مناسب بوده و از کمترین کمبود و نقصانی برخوردار باشد. موضوعی که بسیار مهم بوده و تمام تلاش ها در این راستا انجام می پذیرد.
بعد از این مرحله قطعات وارد کوره ی پخت رنگ می شوند و همنگونه که در ابتدای بحث اشاره شد مواد موجود در آن پخته شده و رنگ صاف و یک دستی را بر روی بدنه قطعات مورد نظر ایجاد می کنند.
برای این نوع از رنگ ها مزایای بسیاری را می توان برشمرد اما همترین آنها که مورد نیاز و توجه بسیاری از صنایع در حال حاضر می باشند عبارتند از ؛